Cum susţin relaţiile sociale munca în echipă

Cercetările realizate de psihologi de la Harvard şi de la alte universităţi de renume au scos în evidenţă câteva aspecte legate de relaţiile sociale la locul de muncă. Chiar dacă intuiam existenţa acestor influenţe în viaţa noastră de zi cu zi, validarea lor prin prisma studiilor şi cercetărilor vine să confirme importanţa pe care ar trebui s-o acordăm bunei relaţionări.

 

În primul rând, interacţiunile pozitive la muncă ne impactează din punct de vedere biologic:

  • Ajută la restabilirea sistemului cardiovascular până la “nivelul de odihnă” – adică au puterea de a ne face să ne simţim odihniţi. Psihologii numesc acest fenomen “recuperare la locul de muncă.”
  • Reduc nivelul cortizolului – un hormon toxic, legat de stres. Din acest motiv, persoanele cu relaţii sociale puternice sunt mai puţin înclinate să perceapă situaţiile ca fiind stresante.

 

Cercetările asupra performanţelor individuale au evidenţiat că:

  • Celor care investesc în relaţiile sociale li se pare mai uşor să interpreteze dificultăţile ca fiind o cale de a descoperi noi oportunităţi.
  • Sprijinul social este un antidot pentru stres şi un factor care contribuie semnificativ la obţinerea de performanţe la locul de muncă.
  • “Rezervele psihologice” pe care angajaţii le acumulează în urma interacţiunilor sociale pozitive reprezintă un fundament pentru Engagement – adică, pentru conexiunea pe care angajatul o simte în raport cu organizația, conexiune care influențează comportamentul lui și eforturile pe care le depune la locul de muncă.
  • “Echipaţi” cu aceste rezerve, angajaţii pot munci mai multe ore, mai concentraţi şi chiar în condiţii mai dificile.
  • Într-un mediu cu relaţii pozitive, provocările mari par mai uşor de înfruntat iar cele mici trec aproape neobservate.

 

Relaţiile sociale şi munca în echipă

Pe langă faptul că două capete gândesc mai bine decât unul singur, relaţiile sociale de calitate stimulează creativitatea şi inovaţia – într-un mediu deschis şi sigur, fiecare are curajul să-şi exprime liber părerile şi ideile.

 

Iată ce a reieşit din studiile despre impactul relaţiilor sociale asupra muncii în echipă:

  • Legăturile sociale la locul de muncă motivează mai mult decât câştigurile financiare şi decât statutul personal.
  • Cu cât membrii unei echipe sunt mai încurajaţi să socializeze şi să interacţioneze faţă în faţă, cu atât ei se simt mai angajaţi şi au mai multă energie.
  • Exprimarea recunostinţei declansează o spirală ascendentă de dezvoltare a relaţiei în care fiecare individ se simte motivat să întărească legătura.
  • Cu cât se ajunge ca fiecare angajat să exprime mai multă recunoştinţă faţă de ceilalţi, cu atât sporeşte coeziunea socială a întregii echipe!

 

Sugestii:

Investeşte mai mult în coeziunea socială, pentru ca tu şi echipa ta să aveţi performanţe mai bune!

  • Salută-ţi colegii când îi întâlneşti la birou, în sala de şedinţe sau pe culoar şi priveşte-i drept în ochi! Neuroştiinţa a arătat că atunci când ai contact vizual cu cineva se transmite un semnal spre creier care declanşează empatie.
  • Pune întrebări interesante, care generează o discuţie plăcută!
  • Ieşi din birou - programează întâlniri faţă în faţă! Fiecare întâlnire faţă în faţă reprezintă o oportunitate de a câştiga încrederea celeilalte persoane.
  • Iniţiază conversaţii care sunt în afara sarcinilor de serviciu, dând astfel posibilitatea colegului tău să vorbească despre pasiunile şi provocările lui.
  • Spune “Mulţumesc” de fiecare dată când cineva te-a ajutat!

 

Articol scris de

Gabriela-Elena Dura, B2B Marketing Communication Manager – UPC România, inspirat din Avantajul Fericirii de Shawn Achor – după faimosul Curs Despre Fericire, predat de autor la Harvard şi în companii din întreaga lume

 
 
    Propune chiar tu tema următorului articol!
    Înscrie-te acum la newsletter-ul
    "UPC Business - Inspiration 4 You",
    ca să nu ratezi articolul următor!
  1. Câmp obligatoriu Adresa nu este validă