Impactul emoţiilor pozitive asupra
performanţei la locul de muncă

În mediul de afaceri se consideră adesea că este o pierdere de timp să ne concentrăm pe emoţiile pozitive ale angajaţilor, că aprecierea angajaţilor şi încurajarea lor sunt instrumente care ar trebui folosite numai ca recompense pentru performanţele ridicate şi nu ca instrumente  pentru a obţine asemenea performanţe.

 

Ţine minte numărul 2,9013!

În baza unui model matematic, Marcial Losada - psiholog şi consultant de business - a ajuns la concluzia că acesta este raportul între interacţiunile pozitive şi cele negative, necesar pentru ca o echipă din mediul de afaceri să aibă succes. Asta înseamnă că sunt necesare aproximativ 3 experienţe sau expresii pozitive pentru a contracara efectele de încetinire ale uneia negative.  Sub această limită de referinţă, cunoscută sub numele de Linia Losada, performanţa la locul de muncă este impactată considerabil, în mod negativ.

 

Cu cât vei reuşi să te ridici mai mult deasupra raportului critic 2,9013 şi să te apropii de 6 – considerat de cercetători ca fiind raportul ideal - echipa ta va avea performanţe tot mai bune.  

 

La una dintre companiile urmărite de Losada în acţiune, după ce liderii au fost instruiţi să-şi exprime aprecierea şi să încurajeze angajaţii, rata medie a pozitivismului a crescut de la 1,15 la 3,56. Ca urmare, compania şi-a îmbunătăţit performanţele cu peste 40%.

 

Rata matematică găsită de Losada se alătură listei de dovezi care vin să susţină importanţa emoţiilor pozitive la locul de muncă.

 

Pentru că, aşa cum a demonstrat recent psihologia pozitivă, emoţiile pozitive sunt cele care generează succesul – şi nu invers, aşa cum se credea.

 

Cum acţionează emoţiile pozitive?

Psihologii cunosc de mult timp faptul că emoţiile negative ne îngustează gândirea şi gama de acţiuni. Ele generează numai reacţii de tipul “luptă” sau “fugi”.

 

În schimb, emoţiile pozitive lărgesc gama posibilităţilor pe care le procesăm – ca urmare, devenim mai creativi, mai profunzi şi arătăm mai multă deschidere faţă de lucruri şi idei noi.

Emoţiile pozitive determină o reacţie chimică în creier care ne susţine în eforturile pe care le facem. Prin eliberarea de dopamină şi serotonină sunt stimulaţi centrii de învăţare din creier, iar asta favorizează crearea mai multor conexiuni neuronale. Devenim astfel mai creativi, gândim mai rapid şi găsim noi modalităţi de a face lucrurile.

 

Orice trăire de emoţii pozitive furnizează un antidot rapid împotriva stresului şi anxietăţii contribuind la îmbunătăţirea concentrării şi a capacităţii de a funcţiona la nivel optim.

 

Creşte performanţa ta şi a echipei tale prin câteva exerciţii simple:

  • Înainte de a te apuca de o treabă dificilă gândeşte-te la una dintre cele mai frumoase zile din viaţa ta! Încurajează-i şi pe cei din echipa ta să facă asta atunci când ştii că au de trecut o perioadă stresantă la muncă.
  • Generează mici momente care condimentează viaţa: o glumă, o vorbă bună, o încurajare, un material video amuzant, o conversaţie cu un prieten, un mic dar (chiar şi o bomboană).

 

Chiar şi asemenea mici impulsuri pot oferi cuiva un avantaj competitiv relevant.

 

 

Articol scris de

Gabriela-Elena Dura, B2B Marketing Communication Manager – UPC România, inspirat din Avantajul Fericirii de Shawn Achor – după faimosul Curs Despre Fericire, predat de autor la Harvard şi în companii din întreaga lume

 
 
    Propune chiar tu tema următorului articol!
    Înscrie-te acum la newsletter-ul
    "UPC Business - Inspiration 4 You",
    ca să nu ratezi articolul următor!
  1. Câmp obligatoriu Adresa nu este validă